Politiek worstelt met extra geld voor citymarketing

09 feb 2023, 23:44 Meppel
centrum 2
Stefan Klomp

De stichting Merk Meppel vraagt aan de gemeenteraad om een extra subsidie van 166.000 euro. Daar wil de stichting bezoekers van buiten de regio naar de stad mee halen.

Merk Meppel is zes jaar actief. Daar krijgt ze jaarlijks 48.000 euro voor. De stichting doet aan citymarketing. Eerder gebeurde dat door de gemeente zelf, maar dat was niet zo'n succes. "Toen wij het zelf deden, was het bedrag hoger dan de vraag die nu voorligt", zegt burgemeester Richard Korteland. "Nu doet de stichting het voor een appel en een ei. Wat ze daar voor heeft gedaan, zou ons nooit gelukt zijn."

Met het extra geld wil Merk Meppel de citymarketing uitbreiden. De afgelopen jaren is namelijk ingezet op Meppel zelf. "Maar daar is citymarketing helemaal niet voor", zegt Korteland. "Dit moet meer bezoekers trekken." Daarom wordt er interregionaal gekeken.

Wat levert het op?

De politiek is niet meteen happig om het geld uit te geven. "Dit is voor onze stad zeer waardevol", zegt Eduard Annen, fractievoorzitter van Sterk Meppel, over Merk Meppel. "Maar we zijn niet erg positief over het budget." En dat geldt voor alle partijen. Ze willen conrete doelen zien, en weten wat het tot dusver heeft opgeleverd.

Want hoeveel de citymarketing concreet heeft opgeleverd, dat weet Merk Meppel niet. "Wij hebben echt ons best gedaan", zegt voorzitter Marieke Navarro. "Echt meten kost echt heel veel geld. Het kan wel, maar dat lukt niet van wat we hebben. Dat kan je prima vragen van een bedrijf of onderneming. Wij zijn echt vrijwilligers. Wat gevraagd wordt, kunnen we gewoon niet leveren."

De stichting werkt met vrijwilligers uit alle sectoren. Ze is opgebouwd vanuit alle sectoren binnen de gemeente. Dat betekent dat iedere sector, zoals zorg, onderwijs en cultuur, vertegenwoordigd is en binnen de eigen sector uitvoering geeft aan de doelstellingen. Door de samenwerking worden crossovers gemaakt tussen meerdere sectoren.

Lobby

Het CDA wijst ook nog op het succesvolle lobbywerk van de gemeente. Zo maakte het kabinet eind vorig jaar bekend bijna 30 miljoen euro voor Meppel vrij te maken, bedoeld voor Noordpoort. "Wat voegt dit dan toe?" vraagt Klaas-Jan Dunnink namens het CDA.

De burgemeester reageert dat lobbywerk niet gratis is. "Daar heeft veel tijd in gezeten." En hij wijst naar de Regio Zwolle, waar Meppel bij aangesloten zit. "Regio Zwolle lobbyt ook voor tonnen per jaar. Na een aantal jaar kan je dan soms iets afvinken. Een extra perron bijvoorbeeld."

stationsgebied meppel

Kabinet trekt 35 miljoen euro uit voor extra perron bij Meppel

Het kabinet wilde eigenlijk geen geld uittrekken om de problemen op het spoor tussen Meppel en Zwolle op te lossen. Na een flinke lobby is het kabinet overstag gegaan.

Meppel laten zien

De Meppeler fracties blijven twijfelen. Over twee weken gaat er gestemd worden over de extra subsidie.

"Citymarketing is van toegevoede waarde voor deze gemeente met deze voorzieningen", besluit Korteland. "Wij vinden het mooi wonen in Meppel, maar dat willen we ook graag aan anderen laten zien. De gemeente heeft ruimte voor citymarketing. En het gebeurt nog door de samenleving ook. Koester dat nu."