Organisatie van Ronde van Drenthe zat vol hobbels: ‘Nog nooit zoveel problemen moeten overwinnen’

WorldTour-deelnemers onderweg op de keien.
WorldTour-deelnemers onderweg op de keien.
Foto: Ronde van Drenthe, Harm van Alst

De zestigste editie van de Ronde van Drenthe staat voor de deur. Vrijdag wordt in Dwingeloo het startschot gegeven voor de Acht van Westerveld, de openingskoers van het Drents wielerweekend. “Ik durf te zeggen dat we in de historie van de Ronde van Drenthe nog nooit zoveel problemen hebben moeten overwinnen”, zegt organisator Femmy van Issum.

Ze vraagt zich of er volgend jaar nog wel een Ronde van Drenthe is. “Met drie prachtige koersen of worden het rondjes rond de kerk, of zal zelfs dat in de toekomst niet meer kunnen?”

De organisatie kreeg dit jaar al in een vroeg stadium te maken met strengere natuur- en stikstofregels, gebrek aan politie-inzet, te weinig hotelbedden anwege een tekort aan horecapersoneel en verschillende zieke functionarissen. Zonder politie is een wielerkoers niet mogelijk en daarom werd er opgelucht ademgehaald toen er net voor de kerstdagen vorig jaar voldoende politiebegeleiding werd toegezegd. Een aantal andere wielerkoersen, zoals de Ronde van Limburg, hadden minder geluk en verdwenen van de wielerkalender. Wel moest de Drentse organisatie het parcours hier en daar aanpassen.

Ingekorte versie

“Projectplan. Calamiteitenplan. Veiligheidsplan. Medisch plan. Er kan nu echt niks meer bij”, zegt voorzitter Van Issum over de toenemende regels. Een extern bureau stelde het stikstofrapport op. “We moeten wel wat concessies doen. De ‘Acht van Westerveld’ wordt een korter rondje dat naburige Natura 2000-gebieden links laat liggen. Er rijden rondom de wedstrijd ook minder touringcars met genodigden want dat betekent minder stikstofuitstoot. Om aan de natuurvergunning te kunnen voldoen is vanwege een dassenburcht de beroemde keienstrook bij het ‘Boomkroonpad’ bij Drouwen geschrapt. Op een andere plek zorgt een aanwezige zwarte specht voor een kleine omleiding. Maar er blijft nog genoeg moois over hoor.”

Zo starten de wielrenners en wielrensters in het weekend vanaf het Raadhuisplein in Emmen om daarna gelijk, voor de eerste maal in de historie van de Ronde van Drenthe, de ‘Muur van Emmen’ te gaan beklimmen. Officieel geopend op vrijdag 28 mei 2021, ruim 48 meter boven NAP en nu nog een fractie hoger dan de huidige VAM-berg bij Wijster die later dit jaar wordt verhoogd naar 63 meter. Direct aansluitend aan de beklimming wachten al de eerste pittige keienstroken.

“We verwachten een heel andere, veel zwaardere koers. Met een maximaal stijgingspercentage van 18 procent hakt de passage over de ‘Muur’ er waarschijnlijk gelijk in. Aan het eind moeten de vrouwen nog driemaal en de mannen vier keer de VAM-berg bedwingen. Dit jaar rijden eindelijk we in de finale weer eens dwars door het centrum van Hoogeveen. Dus ook over de markt.”

Startveld

Door de opwaardering van de ‘Acht van Westerveld’ tot een 1.1-wedstrijd staan er op vrijdag 10 maart 27 verschillende teams uit binnen- en buitenland aan de start in Dwingeloo. Voor de 25e editie van de vrouwenkoers, de ‘Miron Women’s WorldTour’ op zaterdag 11 maart 2023, hebben alle topteams uit de hele wereld zich ingeschreven. Voor de zestigste keer rijden de mannen hun Ronde van Drenthe op zondag 12 maart 2023. Daar doen zes WorldTour-teams aan mee. Dat is een record. Ook doen er zeven Pro-continentale-ploegen en een aantal continentale teams mee.

Eerste editie

De oprichter van de Ronde van Drenthe was haar vader, Albert Achterhes, ook de oprichter van wielervereniging De Peddelaars in Hoogeveen. Hij organiseerde in 1960 voor het eerst een wedstrijd voor amateurs. In de loop van de jaren won de wedstrijd aan status, met winnaars als Henny Kuiper, Karsten Kroon en Erik Dekker.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen