Meppel - Anno 2024 zijn elektrische auto’s niet meer weg te denken uit het Nederlandse straatbeeld. Met de introductie van nieuwe modellen, groeit ook het aanbod aan tweedehands exemplaren. Van alle Drentse gemeenten is de interesse in deze elektrische occasions het grootst in De Wolden. Hier wordt er maar liefst 29,9% vaker naar gezocht dan elders in de provincie.
Ook in Aa en Hunze en Westerveld wordt het zoekfilter ‘elektrisch’ vaak gebruikt. Dit blijkt uit
analyse van de Nederlandse occasionmarkt door autovergelijker Gaspedaal.nl.
“In twee jaar tijd is het aanbod aan tweedehands elektrische auto’s sterk gestegen. Eind 2022 was ongeveer 4% van de via Gaspedaal.nl te koop aangeboden occasions elektrisch aangedreven. Momenteel gaat het om bijna 9%”, zegt Jasper Verweij, auto-expert bij Gaspedaal.nl.
Hier is elektrisch rijden in trekIn Drenthe wordt er veel minder vaak dan gemiddeld in Nederland gezocht naar elektrische occasions (-11,6%), al zijn er wel grote verschillen op lokaal niveau.
In De Wolden is de meeste interesse in tweedehands stekkerauto’s: het zoekfilter ‘elektrisch’ wordt hier bijna 30% vaker aangeklikt dan gemiddeld in Drenthe. De top vijf Drentse gemeenten met de grootste interesse in elektrische voertuigen:
- De Wolden: 29,9% vaker naar elektrische occasions gezocht dan Drents gemiddelde
- Aa en Hunze: 12,1% vaker
- Westerveld: 12,1% vaker
- Tynaarlo: 6,5% vaker
- Assen: 4,6% vaker
In Coevorden (-8,2%) zoekt men juist het minst vaak naar stekker-occasions. Ook in Hoogeveen blijkt er minder interesse te zijn dan elders in de provincie (-6,1%).
Elektrische auto minder waardevast Landelijk gezien vlakt de vraag naar elektrische auto’s wat af, wat terug te zien is in de waardevastheid van elektrische modellen. Waar ze twee jaar geleden nog het meest waardevast waren van alle brandstoftypes, presteren ze op dit gebied nu juist het minst goed.
Ten opzichte van het totaalgemiddelde van alle brandstoftypes, houdt een elektrische auto ruim 15% minder van de oorspronkelijke waarde vast. In vergelijking met benzineauto’s is het verschil zelfs nog iets groter.
Volgens Jasper Verweij, auto-expert bij Gaspedaal.nl, gaat de autorijdende consument minder snel overstag voor een volledig elektrische auto dan eerst werd verwacht. “Veel early adopters rijden al elektrisch, maar de groep consumenten die daarna de overstap zou moeten maken, doet dat in een lager tempo dan gedacht. Waarschijnlijk kiest men toch eerst voor een hybride en blijft daarmee rijden totdat er tweedehands elektrische auto’s met een grotere actieradius en een gunstiger prijskaartje worden aangeboden”, aldus Verweij.
Meer informatie over de actuele waardevastheid van elektrische auto’s is te vinden op:
https://www.gaspedaal.nl/blog/over-gaspedaal/pers/waardevastheid-elektrische-autos