Nieuw boek onthult oorlogsverleden van Meppeler kunstenaars Stien Eelsingh en Antony Keizer

17 apr , 7:11 Nieuws
meppel stedelijk afbeelding van whatsapp op 2025 04 11 om 174103 f0ff6f69
Eigen foto

Meppel - Ter gelegenheid van de viering van 80 jaar bevrijding van Meppel op 13 april, presenteerde het Stedelijk Museum Meppel een bijzonder boek over het oorlogstijdverleden van de Meppeler schilders Stien Eelsingh en Antony Keizer.

Hoewel beide kunstenaars al langer bekend waren in de regio, raakten hun namen onlosmakelijk met elkaar verbonden toen zij in 1943 samen exposeerden op uitnodiging van Josef Ständer, een beruchte nazi die in Bentheim (vlakbij Almelo) de culturele leiding had. Deze expositie riep jarenlang vragen op over hun mogelijke betrokkenheid bij het naziregime. Dankzij de openstelling van het Centraal Archief Bijzondere Rechtspleging kan nu eindelijk onderzocht worden of zij tijdens de Tweede Wereldoorlog ‘goed’ of ‘fout’ waren.

Fragiele staat

In dertig pagina’s reconstrueren kunsthistoricus Mieke Mulders en vormgever Hilbert Heijtmeijer het verhaal rondom deze episode, die ook aanleiding heeft gegeven tot een reeks aquarellen van Stien Eelsingh. Deze werken, geschilderd op kwetsbaar oorlogspapier, zijn voor deze uitgave speciaal gefotografeerd door Albert Brunsting. Vanwege hun fragiele staat zijn de originele aquarellen niet tentoon te stellen, maar wel te bewonderen als hoogwaardige reproducties in het boek. Het katern met de aquarellen is op A4-formaat gedrukt en zit geniet in het midden van het boek, zodat liefhebbers ze eventueel uit het boek kunnen verwijderen en inlijsten. In het boek wordt ook ingegaan over de omstandigheden die leidden tot de gemaakte keuzes van de kunstenaars.

Het boek, in beperkte oplage, is verkrijgbaar bij het Stedelijk Museum Meppel vanaf 12 april en na 13 april alsmede bij boekhandels Bruna en Riemer-Barth.

Dit bijzondere project is tot stand gekomen dankzij bijdragen van de Gemeente Meppel, WBF Meppel, Stichting Burgerweeshuis Meppel, Stichting Oud Meppel en Margreet Frankot.