Drentse brandweer start campagne voor nieuwe vrijwilligers

19 nov , 8:57 Nieuws
dr brandweer billboard assen gewoon
Brandweer Drenthe
Meppel - Superhelden die parttime brandweervrijwilliger zijn en bij iedere uitruk een halve dag op pad zijn. Veel mensen in Drenthe hebben niet het juiste beeld van een brandweervrijwilliger. Met de campagne ‘Gewone mensen, bijzondere inzet!’ wil Brandweer Drenthe hier iets aan veranderen.
Vanaf maandag 18 november pakt de brandweer in Drenthe uit op grote billboards in Drenthe en vooral via sociale media. ‘Het is een landelijke campagne waar we in Drenthe graag op aanhaken. Want ook in Drenthe leven de misvattingen. We hebben gezonde en fitte mensen nodig, geen superhelden. En bij een uitruk ben je vaak binnen één of twee uurtjes weer terug. Brandweervrijwilliger zijn hoeft dan ook helemaal geen parttime-baan te zijn, wat mensen vaak denken’, aldus Jurjen Timmerman (Portefeuillehouder Brandweer Drenthe).

Vooroordelen over brandweer

De vooroordelen maken het lastiger nieuwe brandweervrijwilligers te vinden. Timmerman: ‘Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld ook dat slechts weinig mensen weten dat de brandweer vooral uit vrijwilligers bestaat. Door het wegnemen van vooroordelen hopen we dat voor mensen de drempel lager wordt om zich aan te sluiten bij een brandweerpost. Liefst 15 posten in Drenthe hebben dringend nieuwe vrijwilligers nodig, andere posten kunnen versterking gebruiken om de taken beter te verdelen’.

Werving vrijwilligers

‘Het gebeurt natuurlijk vaker dat brandweerposten vrijwilligers werven. Nu vonden we het belangrijk vooral aandacht te geven aan het bijstellen van de landelijke misvattingen. We hopen dan ook dat mannen en vrouwen even kijken op brandweer.nl/drenthe. En dat uiteindelijk meer mensen zich aangesproken voelen. Als iemand dan denkt: ‘dat is misschien wel iets voor mij’, dan kan het beste contact worden gezocht met de brandweerpost in hun eigen omgeving’, sluit Jurjen Timmerman af.  
dren