Meppel - Superhelden die parttime brandweervrijwilliger zijn
en bij iedere uitruk een halve dag op pad zijn. Veel mensen in Drenthe hebben
niet het juiste beeld van een brandweervrijwilliger. Met de campagne ‘Gewone
mensen, bijzondere inzet!’ wil Brandweer Drenthe hier iets aan veranderen.
Vanaf maandag 18 november pakt de brandweer in Drenthe uit
op grote billboards in Drenthe en vooral via sociale media. ‘Het is een
landelijke campagne waar we in Drenthe graag op aanhaken. Want ook in Drenthe
leven de misvattingen. We hebben gezonde en fitte mensen nodig, geen
superhelden. En bij een uitruk ben je vaak binnen één of twee uurtjes weer
terug. Brandweervrijwilliger zijn hoeft dan ook helemaal geen parttime-baan te
zijn, wat mensen vaak denken’, aldus Jurjen Timmerman (Portefeuillehouder Brandweer
Drenthe).
Vooroordelen over brandweer
De vooroordelen maken het lastiger nieuwe brandweervrijwilligers te vinden.
Timmerman: ‘Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld ook dat slechts weinig mensen
weten dat de brandweer vooral uit vrijwilligers bestaat. Door het wegnemen van
vooroordelen hopen we dat voor mensen de drempel lager wordt om zich aan te
sluiten bij een brandweerpost. Liefst 15 posten in Drenthe hebben dringend
nieuwe vrijwilligers nodig, andere posten kunnen versterking gebruiken om de
taken beter te verdelen’.
Werving vrijwilligers
‘Het gebeurt natuurlijk vaker dat brandweerposten vrijwilligers werven. Nu
vonden we het belangrijk vooral aandacht te geven aan het bijstellen van de
landelijke misvattingen. We hopen dan ook dat mannen en vrouwen even kijken op
brandweer.nl/drenthe.
En dat uiteindelijk meer mensen zich aangesproken voelen. Als iemand dan denkt:
‘dat is misschien wel iets voor mij’, dan kan het beste contact worden gezocht met
de brandweerpost in hun eigen omgeving’, sluit Jurjen Timmerman af.