Campagne helpt Meppelers nog beter afval te scheiden

Campagne voor beter scheiden van afval.
Campagne voor beter scheiden van afval.
Foto: Gemeente Meppel

Meppel – Deze maand start gemeente Meppel met de campagne “PMD, wat geef jij mee?”. Doel is dat de hoeveelheid afgekeurd afval lager is dan vijftien procent. Volgens wethouder Jeannet Bos haalt de reinigingsdienst jaarlijks een miljoen kilo plastic verpakkingen, metalen verpakkingen en drankkartons (PMD) op.

“Bijna een kwart van deze PMD berg wordt na een kwaliteitscontrole afgekeurd en niet gerecycled, maar verbrand. Zonde, want het kost veel geld en het is slecht voor het milieu”, aldus Bos. Onderdeel van de campagne zijn twee filmpjes die online worden gedeeld. Niemand minder dan de Rotterdamse Mitchel Viljeer van Mitchel aan de Maas op SBS6, legt uit wat er wel en niet kan, en waarom. Behalve sterspeler Mitchel schitteren ook eigen medewerkers van gemeente Meppel in de campagne. Jeannet Bos: “Het zijn onze collega’s die het beste uit kunnen leggen wat er wel en niet bij het PMD afval mag. In de filmpjes van de campagne, maar ook tijdens hun werk.”

Drie checkvragen

Beleidsadviseur Sabine Nijdam denkt dat de campagne Meppelers bewuster maakt van hoe je PMD moet scheiden en waarom het belangrijk is dat het goed gebeurt. “We begrijpen dat iedereen wel eens een foutje maakt. Het is ook een best ingewikkelde afvalstroom. Bijvoorbeeld verpakkingen die niet leeg zijn, kunnen niet worden verwerkt. Hard plastic, zoals een emmer of speelgoed, hoort ook niet bij het PMD. Om erachter te komen of iets bij het PDM mag, kun je jezelf drie vragen stellen. Is het een verpakking? Is het leeg? Komt het uit de keuken of badkamer? Als je die vragen met ja kunt beantwoorden, mag het bij het PMD.” De campagne geeft verder uitleg over wat er met het afval gebeurt nadat het is opgehaald. “We laten zien hoe het van afval naar grondstof naar nieuw product gaat,” vervolgt Nijdam.

Duurzame afvalverwerking

Gemeente Meppel zet al jaren in op een duurzame afvalverwerking. Jeannet Bos: “We vinden het heel belangrijk dat grondstoffen niet verloren gaan en dat de hoeveelheid afgekeurd afval zo laag mogelijk is. Deze campagne gaat daarin echt helpen. Want hoe minder restafval, hoe minder we moeten verbranden. En dat scheelt dus ook geld. Dus PMD, wat geef jij mee?

De campagne “PMD, wat geef jij mee” is in januari te zien op de social media kanalen van gemeente Meppel. Op www.meppel.nl/afval is informatie te vinden over afval inzamelen in Meppel. Ook is veel informatie te vinden op https://www.drenthegeeftdoor.nl/.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen