Ongekende innovatie, vooroplopend in circulariteit en duurzaamheid, geweldige betrokkenheid. Demissionair minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking Liesje Schreinemacher was onder de indruk toen ze onlangs maakbedrijven Nedcam Solutions in Heerenveen en
Alumax Boats in Meppel bezocht.
"Het maritieme cluster is hier zo sterk, dat het ons hele land helpt in het buitenland", vertelde de demissionair minister. Het buitenland liep als een rode draad door de dag. Exportbevordering vooral. Want de (maritieme) industrie van nu haalt al een groot deel van de omzet over de grens, dat wordt in de toekomst alleen maar meer. Nederland alleen is voor veel bedrijven te klein om te kunnen groeien. Afgezien daarvan wordt het steeds lastiger om arbeidskrachten te vinden.
De minister vroeg er flink op door of middelgrote en kleine bedrijven wel weten hoe ze uitbreiding over de grens moeten aanpakken, zegt Erwin van Maaren, directeur van Nedcam Solutions. "Eigenlijk was de vraag: wat kunnen wij voor jullie betekenen in het ondersteunen van exportactiviteiten. Dat vind ik sterk."
70 procent is export
Nedcam Solutions doet al veel zaken in het buitenland. Het bedrijf maakt mallen en pluggen voor de scheepsbouwsector, maar ook voor andere industrietakken. De producten worden zo veel mogelijk gemaakt van circulair materiaal en komen tot stand in een gigantische 3D-printer.
"Van onze omzet is zo’n 70 procent export", vertelt Van Maaren. "Hoe we dat voor elkaar hebben gekregen? Vooral door onze eigen weg te vinden. Maar tijdens de zoektocht kruisten we ook de paden van de clubs die ons daarbij kunnen helpen. Zo zijn we dankzij de Nederlandse Business Support Office in Nantes in contact gekomen met grote bedrijven daar die we nu tot onze klanten rekenen."
Joint Venture in Vietnam
Alumax Boats bouwt in Meppel boten van aluminium. Met als bekendste voorbeeld de duurzame watertaxi’s in Rotterdam. Maar ook elektrische rondvaartboten voor Amsterdam worden er gebouwd, net als de elektrische waterbussen die in Delft rondvaren. Nederland is inmiddels niet meer het enige speelterrein voor de innovatieve scheepsbouwer. In Duitsland wordt omzet gemaakt, in Vietnam komt zelfs een grote joint venture tot stand.
"We gaan er aluminium schepen bouwen samen met een lokale partij", vertelt Danny Pol, verantwoordelijk voor sales en marketing. "Dat begon met de levering van een brandweerboot een paar jaar geleden. De klant daar was zo onder de indruk dat hij zei: laten we er hier meer gaan bouwen, met jullie kennis. Daar zijn we heel ver mee nu."
Vanzelf gaat dat niet. Remko Germeraad, directeur Alumax Boats, vloog heel wat heen en weer naar Zuidoost-Azië om de boel te regelen. "Daarbij hebben we veel gehad aan de hulp van exportadvies van Ik Ben Drents Ondernemer, de NOM (investerings- en ontwikkelingsmaatschappij voor Noord-Nederland) en het hele netwerk. Je krijgt ondersteuning van de ambassade, wordt wegwijs gemaakt met juridische vraagstukken enzovoorts. Zo zijn we geholpen met het vinden van de juiste weg."
De demissionair minister was vooral onder de indruk van de drive bij Alumax Boats, van hun drang naar innovatie en hun motivering om kennis naar Vietnam te brengen: niet alleen om verder te groeien, maar vooral om de bevolking daar aan interessant werk te helpen. Pol: "Het programma rond het bezoek liep flink uit, omdat de minister meer en meer wilde weten over onze activiteiten en hoe de overheid ondernemers internationaal verder kan helpen. Echt mooi."