Aantal jongeren dat minstens 4 weken aaneengesloten niet op school komt in Meppel is toegenomen van 6 naar 15

Foto: Stefan Klomp

Het aantal jongeren dat langer dan vier weken aaneengesloten niet naar school gaat, is vorig schoolseizoen explosief toegenomen: van 6 naar 15. Daarentegen is het aantal verzuimmeldingen gelijk gebleven vergeleken met het seizoen 2020/2021.

“Wanneer kinderen regelmatig niet op school verschijnen, kan dat een teken zijn dat het niet goed gaat”, reageert wethouder Jeannet Bos. “De oorzaken voor schoolverzuim kunnen verschillend zijn. Denk bijvoorbeeld aan problemen in de gezinssituatie, middelengebruik en mentale klachten. Ook in Meppel komen de leerplichtambtenaren het allemaal tegen.”

De toename van het aan het aantal kinderen dat minstens vier weken aaneengesloten niet op school is gekomen, is een landelijke trend. Het is deels door corona ontstaan. Een groep jongeren die het juist fijn vond thuis onderwijs te krijgen, vindt het weer lastig om in een groep te functioneren. Een andere groep heeft de sociale interactie juist erg gemist. Jongeren ervaren psychische problemen, angststoornissen en motivatieproblemen.

Leerplicht

Leerplicht geldt vanaf 5-jarige leeftijd tot en met het schooljaar waarin een leerling 16 jaar wordt. Na de leerplicht begint de kwalificatieplicht tot de leerling 18 jaar wordt of een startkwalificatie haalt. Dat is een havo-, vwo-diploma of een diploma van minimaal mbo niveau 2.

In het schoolseizoen 2021/2022 zijn er in de gemeente 37 officiĆ«le waarschuwing gegeven aan leerlingen met een beginnend verzuim. Het schoolseizoen daarvoor waren het er nog 76. Bos: “Hoe eerder verzuim gesignaleerd wordt des te sneller kan er passende hulp geboden worden. Onze aanpak is daarom gericht op preventie en dat begint al op de basisschool. Het afgelopen schooljaar hebben de leerplichtambtenaren hier extra aandacht aan besteed.”

Preventie

Ook in het voortgezet onderwijs gaan leerplichtambtenaren vroegtijdig in gesprek met jongeren die licht verzuim hebben. Zo worden er met leerlingen die zes tot acht keer te laat komen of spijbelen preventieve gesprekken gevoerd. Het doel van het gesprek is hen aan te spreken op schoolverzuim en afspraken te maken om te voorkomen dat het verzuim aanhoudt. Er zijn gesprekken geweest met 105 leerlingen, van wie er 41 uit Meppel komen. Van deze leerlingen uit Meppel zijn negen leerlingen alsnog gemeld bij leerplicht vanwege aanhoudend schoolverzuim.

Opvallend is de toename van 50 procent van het aantal meldingen van zorg. Bij deze meldingen is er veelal sprake van psychische problematiek die zich onder andere uit in schoolverzuim. Deze meldingen hadden afgelopen schooljaar een beduidend langere doorlooptijd en namen een intensieve inzet vanuit leerplicht met zich mee.

Handhaving

“Handhaving willen we zoveel mogelijk voorkomen”, zegt Bos. Toch zijn het afgelopen schooljaar 13 proces-verbalen geschreven en zijn er 8 meldingen bij HALT gedaan. Dat is een melding minder dan vorig jaar. Een melding bij HALT wordt gedaan bij 12 tot 60 uur te laat komen of 12 tot 60 keer spijbelen. Gebeurt het vaker, dan volgt een proces-verbaal.

“In plaats van te praten over de afwezigheid van kinderen gaat het over de aanwezigheid”, zegt de wethouder over de gesprekken die er gevoerd worden met leerlingen. “En we praten over het behalen van successen in plaats van over schooluitval. Zo helpen we kinderen samen aan een gelukkige schoolloopbaan.”

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen