Den Haag maakt geen geld vrij voor aanpakken van spoorproblemen tussen Meppel en Zwolle

Het station in Meppel.
Het station in Meppel.
Foto: Wikimedia / Dqfn13

“Tot onze grote frustratie is het Rijk niet bereid om hier op dit moment middelen voor vrij te maken.” De provincie Drenthe is niet zo blij met de opstelling vanuit Den Haag.

Het kabinet heeft bekendgemaakt geen geld uit te willen voor het aanpakken van de problemen op het spoor tussen Meppel en Zwolle. Het kabinet maakte bekend 7,5 miljard euro te besteden voor het beter bereikbaar maken van nieuwe woonwijken. De helft van de geld is voor het openbaar vervoer. Maar niet voor Meppel.

Treinen vallen uit

Gemiddeld vallen er wekelijks zo’n acht à negen treinen uit door spoorproblemen tussen Meppel en Zwolle. En dat heeft grote gevolgen. Dit knelpunt is namelijk het enige spoor dat de drie noordelijke provincies met de rest van Nederland verbindt. Is er een storing tussen Meppel en Zwolle, kunnen er dus geen treinen tussen de Randstad en het Noorden rijden.

Prorail en NS hebben in de afgelopen periode onderzoek gedaan naar slimme maatregelen om de reistijd te verkorten en de robuustheid op de spoorverbinding tussen Noord-Nederland en de Randstad te verbeteren. Daaruit is mede vanuit de provincie de vraag gekomen om de snelheid te verhogen op het spoor tussen Amsterdam en Zwolle, maar er is ook om maatregelen gevraagd bij Meppel zodat er een derde en vierde intercity tussen Lelystad en Groningen kan rijden.

Extra perron

Als oplossing werd gedacht aan een extra perron bij Meppel. Daardoor kunnen er meer treinen rijden naar en van Groningen. Maar er werd tegelijk ook gepleit om alle overgangen op het spoor tussen Meppel en Zwolle ongelijk te maken. Dus met tunnels en overgangen. Nu zijn er nog veel gelijkvloerse overgangen, waar de weg over het spoor gaat. Gebeurt er een ongeval, staat het hele verkeer van en naar het Noorden stil.

De regio heeft aangeboden uit eigen middelen van 35 miljoen voor haar rekening te nemen om het knelpunt bij Meppel aan te pakken. Daarnaast was 40 miljoen van het Rijk nodig. “Deze verbeteringen van de bereikbaarheid leveren meteen een bijdrage aan het stimuleren van de woningbouw op de as Zwolle, Meppel, Heerenveen, Leeuwarden en de as Zwolle, Meppel, Hoogeveen, Assen en Groningen”, aldus de provincie.

Met deze maatregelen kunnen er vaker treinen rijden tussen de Randstad en het Noorden. Daar pleit de NS al vaker met de regio voor. Maar het kabinet maakt er geen geld voor vrij. “Tot onze grote teleurstelling is het Rijk niet bereid om nu hiervoor middelen vrij te maken”, klinkt het vanuit het provinciehuis in Assen.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen