Brugklasleerlingen Stad en Esch sloten af met werkdagen

Op bezoek in Echten en Uffelte.
Op bezoek in Echten en Uffelte.
Foto: Stad en Esch

Meppel – Op de vrijeschoolleerroute van Stad & Esch sloten de leerlingen van de brugklas vorige week de periode biologie af met twee werkdagen. Zo zijn ze op bezoek geweest bij zorgboerderij de Naoberhoeve in Echten en bij Bosbeweging in Uffelte.

De periode biologie had als onderwerp ‘voedingsleer’. De afgelopen drie weken hebben de leerlingen zich elke ochtend, tijdens het periodeonderwijs, beziggehouden met voeding. En vooral wat voeding voor hen betekent, welke gewoontes ze daarin hebben en wat het effect van voeding op de gezondheid en vitaliteit heeft.

Voedingsleer

De eerste week van de periode voedingsleer zijn de leerlingen aan de slag gegaan met de thema’s vitaliteit en bewegen. In week twee stond het thema voeding centraal en werd de relatie gelegd met vitaliteit en bewegen. De leerlingen hielden vanaf het begin van de periode een dagboek bij waarin ze eten, drinken, beweging en voedingsstoffen noteerden. Vervolgens deden de leerlingen onderzoek naar de plant. Door waarneming werd de groei van de plant als geheel onderzocht om vervolgens te kijken naar de kwaliteiten van de delen van de plant, zoals de bloem, het blad, de stengel en de vruchten. Zo leerden de leerlingen welke delen goed te gebruiken zijn als brandstof en als bouwstof voor het lichaam. Ook hebben de leerlingen onderzoek gedaan naar de werking van eiwitten, koolhydraten, vetten, mineralen en vitamines voor het lichaam.

Bewust worden van het lichaam

Het huiswerk was om elke avond terug te blikken op de dag in het dagboek. De leerlingen werden hierdoor steeds bewuster van wat hun lichaam per dag opnam en verbrandde en of ze na inspanning meer behoefte hadden aan eiwitten of bijvoorbeeld koolhydraten.

Gedurende de lessen kwamen de leerlingen met vragen als: Hoe kun je op vitale wijze volwassen worden in de wereld? Hoe zorg je voor een gezonde wereld? Hoe ga je om met de aarde?

Deze laatste week kwamen alle onderwerpen nog een keer langs. De leerlingen kregen de opdracht om voor de ouders en familieleden een diner te bereiden waarin alles dat ze geleerd hebben uit de periode samenkomt. Samen met het gezin reflecteren de leerlingen in het dagboek op dit diner.

Zelfgemaakte broodjes pesto

De periode werd afgesloten in de buitenlucht. Op de Naoberhoeve kregen de leerlingen een rondleiding en leerden de leerlingen hoe het werken en leven op een boerderij eruitziet. Bij de Bosbeweging maakten de leerlingen kennis met het leren leven met de natuur en wat de natuur ons te bieden heeft. De leerlingen zijn voedsel gaan zoeken in het bos, op zoek gegaan naar een aantal eetbare planten om een pesto te maken, leerden vuur met een vuurboog maken en hebben broodjes gebakken en samen met hun zelfgemaakte pesto gegeten.

Het doel van deze dagen was dat de leerlingen de geleerde kennis aan de praktijk van de wereld kunnen verbinden. Dat is een van de uitgangspunten op de vrijeschoolleerroute op Stad & Esch. We willen de leerlingen leren om vanuit hun eigen beleving een waarachtige verbinding met de wereld aan te gaan.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen