Leerlingen basisscholen maken reis dóór de aarde

Druk bezig op school.
Druk bezig op school.
Foto: IVN

Meppel – De leerlingen van de bovenbouw van onder andere de Sprinkels, ’t Kompas, Stadskwartier én de Anne Frank school maken binnenkort een reis door de aarde en ontdekken zo hoe de verschillende aardlagen zijn ontstaan. Dat doen ze door zelf allemaal opdrachten en proefjes te doen. Tijdens iedere opdracht staat een tijdsperiode centraal, te beginnen met 4.6 miljard jaar geleden en eindigend in het nu, bij het vraagstuk over de energietransitie.

IVN druk op school.

Tijdens het project komen allerlei onderwerpen aan bod: hoe Drenthe ooit bij de Zuidpool lag en later in de tropen, wat de gevolgen voor ons landschap zijn geweest van de ijstijden, Nederland als fossiel regenwoud, de vorming van zout in onze bodem, het leven in vroegere tijden, de vorming van delfstoffen lang geleden en het huidige gebruik daarvan. De leerlingen leren hierover via uitdagende opdrachten en materialen. Denk bijvoorbeeld aan het maken van hun eigen chocolade-aardbol, waarbij de buitenkant hard wordt na het afkoelen, maar de binnenkant – net als de aarde – zacht blijft. Er wordt ook gespeurd naar overblijfselen in de bodem en in het landschap van Drenthe. Uiteindelijk staan de leerlingen, na een ontdekkingsreis van miljoenen jaren, stil bij het vraagstuk van de energietransitie.

Onderwijsproject

Het onderwijsproject ‘Op reis door de aarde’ werd gemaakt door IVN Noord, speciaal voor de groepen 6, 7 en 8 van de basisschool. Alle scholen van het IVN scholennetwerk van Meppel konden gebruik maken van dit project. Net voor de herfstvakantie volgden de leerkrachten die met het project aan de slag gaan een training hierover.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen