“Laat kinderen het lekker zelf doen, laat ze hun eigen droom maar bouwen”

Op de vloer in de woonkamer ligt een flinke stapel treintjes en treinbanen. Een zeer kleine greep uit alle donaties die Martin Boogaard haast aan de lopende band aan huis krijgt geleverd. Samen met tal van vrijwilligers zorgt hij voor lachende gezichten, positieve gedachten en hier en daar het verwezenlijken van een droom. Boogaard: “Laatst doneerde een jongen spullen die van hemzelf waren. Zelf was hij jarig, maar dit wilde hij graag aan ons geven. Één treintje en vier stukjes spoor, dat is gewoon super gaaf.”

Boogaard heeft samen met vrijwilligers het KidsProject opgezet. Voor het gebruik op beurzen, scholen en evenementen maakt het KidsProject een transporteerbare modelbaan met de bekende houten treintjes. Doel is dit zo eenvoudig en goedkoop mogelijk aan te bieden aan iedereen die deze modelbaan een poosje wil gebruiken, waar dan ook. Boogaard: “Het begon toen ik een filmpje uit Amerika zag. Ze hadden een baantje voor kinderen gemaakt en die vielen over elkaar heen om er mee te mogen spelen. Ik sta zelf regelmatig op beurzen, kinderen mogen alleen maar kijken en niets aanraken. Dat is gewoon niet leuk. Ook voor pappa en mama niet. Dit project kan wel eens de oplossing zijn voor kinderen.”

“We hebben de baan al toegezegd aan beurzen, dat record komt er. Linksom of rechtsom.”

“In maart hebben we het in de groep gegooid. Tijdens een beurs hebben we wat houten treintjes op de grond gelegd, kinderen wilden niet meer naar huis terwijl ze normaal blij zijn dat ze weg mogen. Het is super om kinderen te zien die hun creativiteit en energie hier in kunnen steken”, gaat Boogaard verder. Al gauw kreeg het idee vorm en ontstond het plan bij de groep om ‘modulair’ te bouwen. De treinbaan staat dan van de grond en is ook nog te vervoeren. Ze zijn langs gegaan bij een partij die gespecialiseerd is in ergonomie. Op basis van hun advies zijn er tafels gemaakt die geschikt zijn voor kinderen en zo kwam de groep op twaalf bakken die op te stellen zijn in alle vormen.

“We zijn oproepjes gaan plaatsen, we kregen rails, de verf is gesponsord, een designer heeft het logo ontworpen en er zijn t-shirts gemaakt door een bedrijf uit Apeldoorn. Er worden veel spullen gedoneerd. Daarom is het ook een project geworden waarbij mensen uit heel Nederland mee helpen. Het wordt veel breder gedragen dan alleen hier in Meppel. We zijn nu sinds januari met de baan bezig, het wordt ook wel tijd dat hij klaar is.” In het weekend van 29 en 30 augustus staat het project in verzorgingstehuis Reggersoord in Meppel. Dat wordt een heuse recordpoging. De baan wordt namelijk ook nog eens de langste van Nederland.

“We kunnen zelf wat doen voor mensen die het niet makkelijk hebben.”

Enthousiast legt Boogaard het uit: “Het wordt de grootste treinbaan van Nederland. Zo’n 14 à 15 meter. Maar je moet niet vergeten dat hij kronkelt. Dan komt er al gauw 100 meter rails, 100 gebouwen, bergen, bruggen, noem maar op. Het wordt geen ‘normale’ treinbaan. Kinderen denken anders dan volwassenen. Het hoeft voor hen totaal niet realistisch te zijn.” Een indrukwekkende gedachte gaat schuil achter de combinatie met Reggersoord. “Het is niet een ziekenhuis waar je weer uit kunt wandelen. Het is een plek waar je meestal niet meer uit komt. We willen ons eigen plezier overbrengen aan die mensen. Even een paar minuten niet denken aan de beademingsapparatuur, aan operaties, aan alle narigheid van het ziek zijn. We kunnen zelf wat doen voor mensen die het niet makkelijk hebben.”

“Ons doel is om zoveel mogelijk kinderen te verzamelen en mee te laten bouwen. Laat die kinderen het lekker zelf doen, laat ze hun eigen droom maar bouwen.” Naast het weekend in Reggersoord kan de baan straks in heel het land gebruikt worden. “Er komt een uitleenpunt in Ijhorst. Iedereen kan de baan dan ophalen bij ‘KroKo Multipunt’ en weer terugbrengen.” Tijdens dit gesprek is duidelijk geworden dat Boogaard mensen en kinderen kennis wil laten maken met modeltreinen en ze daar bovenal van te laten genieten. “Het klinkt gek, maar het liefst bouwen we de baan zo snel mogelijk opnieuw omdat hij helemaal af is door het intensieve gebruik.” Wordt het lastig om de langste baan van Nederland te bouwen? “We hebben de baan al toegezegd aan beurzen, dat record komt er. Linksom of rechtsom.”

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen