Drents Archief stelt gratis online lesmateriaal beschikbaar

Foto:

Assen – Door de coronacrisis ontvangt het Drents Archief voorlopig geen schoolgroepen. Alhoewel dit erg jammer is, kunnen de leerlingen die nu niet naar school gaan (en na de vakantie beperkt les op school krijgen) toch aan de slag met lesmateriaal. Zo worden kinderen en jongeren op een andere manier in aanraking gebracht met de geschiedenis van hun eigen omgeving. 

Kinderen van zes tot en met 12 jaar kunnen aan de slag met het programma Tijdcapsule. Ze leggen hun leven zoals dat er nu uitziet vast door vragen over zichzelf te beantwoorden in het Tijdcapsule werkboek. Daarnaast zoeken de kinderen door middel van (basis)stamboomonderzoek uit waar hun ‘roots’ liggen. Bij dit onderdeel schakelen ze de hulp in van opa’s en oma’s via Whatsapp of (video)bellen. Een mooie manier om in deze tijd met elkaar in contact te blijven! 

Als de werkboeken ingevuld zijn, kunnen ze naar het Drents Archief verstuurd worden, per mail of per post. Hier worden de Tijdcapsules dan voor vijf jaar bewaard in het depot, te midden van alle eeuwenoude Drentse archiefstukken. Na deze periode van vijf jaar worden de kinderen weer herenigd met hun Tijdcapsule en kunnen ze teruglezen hoe hun leven er tijdens deze bijzondere tijd uitzag.

In de sporen van Benno

Benno ter Berg was een Joodse jongen die tijdens de Tweede Wereldoorlog in Assen woonde met zijn familie. Via Westerbork is hij in Auschwitz terecht gekomen, waar hij in 1942 werd vermoord. Benno hield een dagboek bij, waarin hij zijn leven in de oorlogsjaren beschrijft. Het dagboek van Benno wordt bewaard in het Drents Archief. Via een interactieve quiz via het platform Spacetime Layers duiken leerlingen van het voortgezet onderwijs in het leven van Benno, zijn ouders en zijn zusje. Een verhaal zonder goede afloop, maar des te belangrijker voor jongeren om mee in aanraking te komen in dit bevrijdingsjaar.

Het lesmateriaal is voor alle geïnteresseerden gratis te downloaden via de website van het Drents Archief: http://www.drentsarchief.nl/nieuws/1084-lesprogramma.